تاکتیکهای کثیف: استفاده غرب از تروریستهای مجاهدین خلق

همزمان با بالا گرفتن فشارهای دولت انگلیس علیه شبکه خبری انگلیسی زبان ایران، برخی از رسانه‌های راست‌گرای انگلیسی از جمله یک روزنامه صهیونیستی، برای اعمال فشار به پرس تی‌وی، به کمک آفکام آمده‌اند. ساندی تایمز، روزنامه متعلق به روپرت مورداک غول رسانه‌ای جهان، از جمله این رسانه‌هاست که از طرح آفکام برای اعمال فشار بر پرس تی‌وی حمایت می‌کند. در مقاله‌ای که در ساندی تایمز منتشر شد، تلاش شده است تا تصویری کاملا یک طرفه از پرس تی‌وی برای مخدوش کردن حقایق به منظور افزایش فشار بر این شبکه خبری ایرانی ارائه شود. نویسنده این مقاله که قبل از ارائه هر حقیقتی در جایگاه قاضی نشسته، پرس تی‌وی را "دشمن خانگی" خوانده و این شبکه خبری ایرانی را به انتشار تصاویر و اخباری غیرمنصفانه از انگلیس متهم می‌کند. دیپش گدهر 36 ساله که در سال 2008 به سمت دستیار سردبیر روزنامه ساندی تایمز منسوب شد، پرس تی‌وی را به رعایت نکردن اصول حرفه‌ای خبرنویسی متهم می‌کند. این در حالی است که گدهر بدیهی‌ترین اصول خبرنگاری آزاد و منصفانه را رعایت نکرده است. وی در این مقاله هیچ مدرک مستندی از ادعاهای مطرح شده علیه پرس تی‌وی ارائه نداده و نامی از افرادی که وی مقامات وزارت امور خارجه خوانده، به چشم نمی‌خورد. ارقام ساختگی و تحریف حقایق مستند درباره پرس تی‌وی در جای جای این مقاله که انگیزه‌های سیاسی پشت آن است، به چشم می‌خورد. رد ادعای دریافت حقوق 25هزار پوند در ماه توسط جورج گالووی و حساب بانکی شرکت پرس تی‌وی با ذخیره 2.7 میلیون پوند، فارق از کذب بودن، به راحتی با بررسی اسناد اداری قابل اثبات است. این در حالی است که دستیار سردبیر ساندی تایمز حتی حقایق واضح جامعه انگلیس را که مورد تایید صاحب‌نظران برجسته است، نادیده گرفته است. گدهر مدعی است که انتشار این وقایع اقدامی سیاسی از سوی پرس تی‌وی بوده و شهرت دولت انگلیس را در خطر قرار داده است. پوشش خبری اعتراض‌های دانشجویی در انگلیس از سوی پرس تی‌وی، پرده از چهره تاریک و غیردموکراتیک ساختار سیاسی انگلیس به ویژه حکومت سلطنتی موروثی این کشور برداشته است. این مقاله همچنین از پرس تی‌وی به خاطر نظرسنجی عمومی درباره مراسم ازدواج سلطنتی انتقاد کرده است. نتایج این نظرسنجی افشا کرد که 65 درصد از مردم معتقدند که مراسم ازدواج سلطنتی هزینه غیرضروری بود که به مالیات دهندگان انگلیسی تحمیل شد. این مقاله همچنین این حقیقت را نادیده گرفت که با انتقاد از این نظرسنجی، از خوانندگان پرس تی‌وی که در این نظرسنجی شرکت کرده و نظرات خود را بیان کرده بودند، انتقاد کرده است. اسناد منتشره وزارت امور خارجه امریکا از سوی وب‌سایت ویکی‌لیکس نشان از آن دارد که وزارت امور خارجه انگلیس در فوریه 2010 از سفارت امریکا در لندن خواسته است تا "راه‌های محدود کردن فعالیت شبکه پرس تی‌وی را بیابند." اسناد ویکی‌لیکس همچنین حاکی از آن است که مقامات انگلیس در آن زمان به دلیل مشکلات قانونی، در تصمیم خود در قبال شبکه پرس تی‌وی تجدیدنظر کرد‌ه‌اند، اما آنان همچنان تلاش کردند تا از طرق دیگر، همچون بهره‌گیری از اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، اقدامات مدنظر خود را عملی کرده و برای آن توجیهی ارائه کنند. با نگاهی به این حقیقت که دولت انگلستان در یافتن هرگونه مشکل قانونی در کیفیت و یا محتوای تولیدات پرس تی­‌وی ناتوان بوده است، اطلاعات ویکی‌­لیکس به روشنی نشان می‌دهد که لندن، هیچ راهی جز ایجاد محدودیت شدید بر سر راه فعالیت‌­های این موسسه پیش رو ندارد. در ماه گذشته، بانک ملی وست ­مینستر، حساب تجاری موسسه پرس ­تی‌­وی را مسدود و بدون هیچ اعلام قبلی، اعلام کرد که این حساب در ماه فوریه 2011 به طور دائمی بسته خواهد شد. همچنین کارکنان شرکت پرس تی‌وی از سوی اعضای گروه تروریستی مجاهدین در لندن ارعاب و تهدید شده‌اند. این در حالی است که دولت انگلیس در برابر چنین اتفاق‌هایی سکوت اختیار کرده و حتی امکان دارد مسیر برای ادامه تهدیدهای مجاهدین را هموار ساخته باشد.

دیگر مطالب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.