سازمان ها

استاندارد دوگانه ایران اینترنشنال در قبال اخبار مجاهدین خلق

در پی انتشار بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا مبنی بر عدم حمایت دولت آمریکا از مجاهدین خلق و تاکید این دولت بر غیر دموکراتیک بودن این تشکیلات، شبکه ایران اینترنشنال تنها رسانه خبری فارسی زبان ایرانی بود که این خبر را پوشش نداد.

روز سه شنبه گذشته، 24 آبان ماه 1401، یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن به بخش فارسی صدای آمریکا ارسال شده بود، هرگونه حمایت دولت ایالات متحده از سازمان مجاهدین خلق را کاملا رد کرد و اعلام کرد این گروه را یک “جنبش دموکراتیک قابل اتکا” نمی‌بیند که “نماینده مردم ایران باشد”. در این بیانیه آمده است: “ادعاهایی مبنی بر اینکه ایالات متحده از سازمان مجاهدین خلق در آلبانی حمایت می‌کند یا آنها را آموزش می‌دهد، کاملاً نادرست است.”

سیامک نادری عضو سابق سازمان مجاهدین خلق در مطلبی که در حساب کاربری فیس بوک خود منتشر کرد ، شبکه ایران اینترنشنال را بدلیل رویکرد دوگانه‌اش در قبال اخبار مرتبط با فرقه مجاهدین خلق مورد انتقاد قرار داد.

نادری نقد و پرسش و شفاف سازی را لازمه دمکراسی و شایسته اصول کار رسانه ای دانست و از این رو پرسش هایی خطاب به مسئولان ایران اینترنشنال درباره سانسور خبر بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا مطرح کرد. پرسش‌های مورد نظر این عضو جدا شده و منتقد سرسخت تشکیلات مسعود رجوی به شرح زیر هستند:

۱- چرا ایران اینترنشنال بیاینه وزارت خارجه امریکا درباره مجاهدین خلق را سانسور کرد در حالیکه تمام رسانه ها این خبر را بازتاب دادند؟

۲- چرا ایران اینترنشنال صرفا در توئیتر خبر فوری خود، پاسخ سخنگوی مطبوعاتی مجاهدین (که همه اعضا می‌دانند شخص مسعود رجوی است) را بدون اشاره یا درج بیانیه وزارت خارجه امریکا، انتشار داده است؟

۳- از قضا فقط سایت‌های مجاهدین خلق از انتشار بیانیه وزارت خارجه خودداری کرده و صرفا پاسخ خود را انعکاس دادند، دلایل این نوع خبررسانی چیست؟

۴- در بیانه وزارت خارجه بصراحت “نگرانی‌های جدی” این کشور در مورد مجاهدین خلق، “از جمله اتهامات سوءاستفاده از اعضای خود” را یادآور شد.

۵- علت سانسور منتقدین مجاهدین و عدم دعوت آنها در ایران اینترنشنال چیست؟

سیامک نادری همچنین یادآوری کرد که پیش از این در تیرماه ۱۴۰۱ نامه سرگشاده برخی از جداشدگان از سازمان مجاهدین خلق خطاب به مایک پنس برای برخی رسانه‌ها از جمله ایران اینترنشنال ارسال کرد، اما این شبکه نامه مذکور را منتشر نکرد. به نوشته او، این نامه سرگشاده در گویا نیوز، کیهان لندن، اخبار روز، سایت زیتون و ایران گلوبال، ملیون ایران، بالاترین و حقیقت مانا انتشار یافت.

شایان ذکر است که تلویزیون ایران اینترنشنال تنها رسانه فارسی زبان ایرانی است که علیرغم ابراز تنفر جوامع ایرانی نسبت به تشکیلات مجاهدین خلق، در سال‌های اخیر سخنرانی مریم رجوی در گردهمایی سالانه مجاهدین خلق را پوشش داده است. بنابراین انتشار گزینشی اخبار مرتبط با فرقه مریم رجوی از سوی این رسانه اعتبار آن را بار دیگر زیر سوال می‌برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا